
Pedagogika
studia magisterskie
Kierunek: PEDAGOGIKA
Poziom studiów: Studia drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarna i niestacjonarna
Profil studiów: praktyczny
Oferowane moduły: Pedagogika Opiekuńczo-Wychowawcza
Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna
Instytut prowadzący kierunek: Instytut Nauk Humanistycznych i Społecznych im. Jana Karskiego
Tytuł zawodowy po ukończeniu studiów: magister
Opis kierunku:
Pedagogika jako nauka o wychowaniu i kształceniu koncentruje się na istocie wychowania, nauczania i uczenia się oraz na tym co dotyczy środowisk wychowawczych, systemów instytucji oświatowych i opiekuńczych, ich funkcji i znaczenia w rozwoju człowieka. Pedagogika zajmuje się rozumieniem tego, jak ludzie rozwijają się i uczą w ciągu całego życia oraz krytyczną analizą istoty wiedzy i rozumienia w wymiarze ich jednostkowych i społecznych konsekwencji. Pedagogika obejmuje analizy procesów edukacyjnych, systemów i podejść oraz ich kulturowych, społecznych, politycznych, historycznych i ekonomicznych kontekstów.
Studia drugiego stopnia na kierunku Pedagogika zapewniają studentom obszerny zakres przedmiotów podstawowych, kierunkowych i specjalnościowych przygotowujących do działalności zawodowej. W zależności od wybranego modułu kształcenia student zdobywa kompetencje zawodowe niezbędne do pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, oświatowych.
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
Studia na profilu praktycznym, w obrębie modułu: Pedagogika Opiekuńczo-Wychowawcza dają możliwość uzyskania kwalifikacji do pracy jako opiekun-wychowawca w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Studia zapewniają opanowanie znajomości języka obcego na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Studia przygotowują do kontynuowania edukacji na studiach trzeciego stopnia.
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Studia w obrębie modułu: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna zapewniają studentom obszerny zakres przedmiotów przygotowujących ich do wykonywania zawodu nauczyciela we wszystkich formach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Studia umożliwiają doskonalenie umiejętności językowych w zakresie wybranego języka obcego
Wybrane przedmioty:
- Metodologia badań w pedagogice
- Pedagogika ogólna
- Moduł kształcenia praktycznego
- Pedagogika porównawcza
oraz w ramach wybranego modułu:
* Pedagogika Opiekuńczo-Wychowawcza:
- Współczesne koncepcje metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
- Opieka nad małym dzieckiem
- Teoria opieki
* Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna:
- Edukacja włączająca
- Zajęcia reedukacyjno-wyrównawcze
- Psychologia nauczania i uczenia się
- Podstawy wychowania przedszkolnego
Sylwetka absolwenta:
Student w ramach Pedagogiki Opiekuńczo-Wychowawczej przygotowywany jest do praktycznej działalności pedagogicznej realizowanej z dziećmi i młodzieżą wymagającymi opieki częściowej lub całkowitej ze względu na trudną sytuację życiową oraz do ich diagnozowania, prognozowania i wsparcia. Działalność opiekuńcza obejmuje pracę z rodziną dysfunkcyjną i/lub z problemami, jak i z indywidualnymi osobami m.in. osieroconymi, cierpiącymi na schorzenia somatyczne, przejawiającymi deficyty wychowawcze, zmagającymi się z problemami egzystencjalnymi, zagrożonymi nałogami, a także podopiecznymi, którzy z różnych powodów utracili częściowo lub trwale samodzielność w zaspokajaniu potrzeb opiekuńczych i wymagają pedagogicznego wsparcia. Kompetencje absolwenta obejmują wiedzę i umiejętności praktyczne z zakresu szeroko rozumianej opieki i wychowania opiekuńczego ukierunkowanego na podopiecznych w wieku dziecięcym, adolescencji i osób starszych.
Absolwent realizujący moduł: Pedagogika Opiekuńczo-Wychowawcza ma kwalifikacje do pracy zawodowej w instytucjach i placówkach oświatowych – wszystkich typach szkół i na wszystkich poziomach kształcenia (jako pedagog szkolny, w świetlicach, internatach i bursach jako wychowawca); w placówkach opiekuńczo-wychowawczych o charakterze: socjalizacyjnym, interwencyjnym, wielofunkcyjnym, rodzinnym, wsparcia dziennego (w świetlicach środowiskowych, socjoterapeutycznych, ogniskach wychowawczych, klubach), w hostelach (w charakterze pedagoga, wychowawcy, opiekuna dziecięcego, socjoterapeuty); w instytucjach i placówkach pomocy społecznej (w domach dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, dla ofiar przemocy w rodzinie, powiatowych centrach pomocy rodzinie, ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych, ośrodkach wsparcia, hospicjach, wioskach dziecięcych (jako pedagog, wychowawca, opiekun, koordynator pieczy zastępczej); w placówkach wypoczynku i rehabilitacji dla dzieci i młodzieży (jako pedagog, wychowawca, opiekun); w placówkach poradnictwa specjalistycznego (w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w placówkach diagnostycznych ( jako pedagog, doradca, wychowawca, opiekun).
Absolwent realizujący moduł: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna posiada kwalifikacje pracy w przedszkolu i w klasach młodszych (I-III). Posiada wiedzę na temat dzieciństwa i jego uwarunkowań, zwłaszcza zaś znane są mu uwarunkowania środowiskowe procesu edukacji małego dziecka. Absolwent zna i rozumie prawa rozwojowe, które stanowią podstawę pracy opiekuńczej i wychowawczej. Posiada wiedzę na temat organizacji środowiska wychowawczego oraz specyfiki pracy wychowawczej w przedszkolu i szkole. Ponadto dysponuje dogłębną wiedzą na temat organizacji procesu edukacji, w tym wiedzę metodyczną traktuje jako podstawę realizacji celów zawartych w Podstawie Programowej.
Znajomość podstawowej terminologii i metodologii badań pedagogicznych umożliwia Absolwentowi prowadzenie własnych badań o charakterze diagnostycznym i uprawianie refleksji w działaniu i nad działaniem, czyniąc go refleksyjnym praktykiem. Potrafi on dokonać diagnozy dojrzałości szkolnej, zachowań dysfunkcyjnych i procesów zachodzących w grupie rówieśniczej. Opanowanie warsztatu pracy nauczyciela pozwala mu z jednej strony na właściwe planowanie i realizowanie działań dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych, a z drugiej na formułowanie uwag, które dotyczą pojawiających się w pracy problemów, w tym uwag na temat przydatności programów edukacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych oraz ich przydatności, efektywności w edukacji małego dziecka.
Warunki rekrutacji:
Podstawą ubiegania się o przyjęcie na studia jest posiadanie dyplomu licencjata, inżyniera, magistra lub równoważnego. Listę przyjętych ustala się w oparciu o listę rankingową. O przyjęciu decyduje ocena na dyplomie. W przypadku dużej liczby kandydatów skutkującej przekroczeniem limitu miejsc, dodatkowym kryterium będzie średnia ocen z przebiegu studiów.
Do przyjęcia na moduł nauczycielski Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna wymagane jest ukończenie studiów pierwszego stopnia (licencjackich) z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej (przygotowanie pedagogiczne do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej), poświadczone kserokopią dyplomu (oryginał do wglądu na miejscu).
Postępowanie kwalifikacyjne, dla kandydatów ubiegających się o przyjęcie na kierunek PEDAGOGIKA, obejmie także: – ocenę stanu zdrowia – zdolność do podjęcia studiów, potwierdzoną zaświadczeniem lekarskim, wydanym przez lekarza medycyny pracy.
Na kierunek PEDAGOGIKA – niezbędny jest taki stan zdrowia kandydata, który nie wyklucza wykonywania zawodu nauczyciela, opiekuna, wychowawcy i pokrewnych; kandydat ma obowiązek przedstawić zaświadczenie lekarskie potwierdzające, że stan zdrowia kandydata (w tym zdrowia psychicznego) nie wyklucza wykonywania tych zawodów.
